Emocje dzieci w wieku przedszkolnym – jak wspierać przedszkolaka?

Kiedy się cieszą, piszczą, skaczą i okazują radość całym ciałem. Gdy są smutne, po ich policzkach płyną wielkie łzy. Jak dzieci w przedszkolu radzą sobie z emocjami? Jak uczą się je rozpoznawać? Jak wspierać emocje przedszkolaka, gdy jest ich tak dużo?

Po co ludziom emocje?

Emocje służą do komunikacji z drugim człowiekiem. Towarzyszą ludziom już od urodzenia. Niemowlęta, zanim zaczną rozumieć mowę, najpierw poznają mimikę dorosłych, by potem na nią reagować.

Uśmiech na ustach i w oczach mamy, mówi im, że wszystko jest dobrze. Poważna, zatroskana mina znaczy, że coś jest nie tak. Zanim dziecko zacznie mówić, śmieje się, gdy innym jest wesoło i płacze, gdy mu źle. Wie, że dzięki temu zwróci uwagę dorosłych.

Emocje mają wpływ:

  • na to, jak postrzegamy siebie;
  • na podejmowane przez nas decyzje;
  • na to, jak postrzegają nas inni.

Dzięki emocjom budujemy relacje społeczne.

Jak uczymy się emocji?

Najlepszymi nauczycielami emocji są najbliżsi – rodzice i opiekunowie. Dziecko poprzez obserwację uczy się różnych zachowań, a potem je naśladuje. 

Kiedy widzi rodzica, który podskakuje z radości, będzie robić to samo w chwilach zadowolenia. A gdy widzi rozzłoszczonego rodzica, który krzyczy i trzaska drzwiami albo rzuca przedmiotami, będzie go naśladować. 

Rodzice są dla dziecka wzorcem zachowań, dlatego będzie zachowywało się w podobny sposób.

Emocje dzieci w wieku przedszkolnym

W świecie przedszkolaka dużo się dzieje i zmienia. 

Rozstaje się z rodzicami na dłużej, zostając w przedszkolu. Uczy się, jak radzić sobie z rozłąką, poznaje, czym jest tęsknota. 

Coraz więcej rzeczy robi samodzielnie, bo nie ma przy nim mamy i taty, którzy go wyręczą np. w zakładaniu kapci. Czasem coś nie wyjdzie i wtedy pojawi się frustracja. A kiedy nauczy się samodzielnie zapinać kurtkę, pozna co to duma. (Więcej o tym przeczytasz we wpisie „Samodzielność w przedszkolu – dlaczego jest ważna”).

Cały dzień spędzony z grupą dzieci może przynieść radość, kiedy dziecko świetnie się bawi, i złość, gdy ktoś zniszczy mu zamek z klocków. Czasem pojawi się rozczarowanie, kiedy pani wybierze inną osobę do odpowiedzi na pytanie, a czasem strach, gdy trzeba zrobić coś, czego jeszcze nigdy się nie robiło.

Emocje dzieci w wieku przedszkolnym są spontaniczne i intensywne. Dziecko jeszcze nie potrafi nad nimi zapanować i nie umie określić ich przyczyny. Dla przedszkolaka radość to radość, złość to złość, a sposób ich wyrażania jest często powieleniem tego, co dziecko obserwuje w najbliższym otoczeniu.

Nauka emocji w przedszkolu

W przedszkolu dziecko dowiaduje się coraz więcej o świecie emocji nie tylko swoich, ale również innych – rówieśników i dorosłych. Uczy się je rozpoznawać, nazywać i zaczyna rozumieć, dlaczego się pojawiają. 

Uczy się empatii. 

Dzięki relacjom w grupie rówieśniczej poznaje normy społeczne, zdobywa umiejętność nawiązywania kontaktu i współpracy, wzbogaca swoją wiedzę na temat różnych ról społecznych.

Jak dbamy o emocje przedszkolaka w Wesołych Misiach?

Warsztaty Regulowania Emocji

Na zajęciach podczas zabaw terapeutycznych z psychologiem dzieci wyzwalają swoje emocje. W poczuciu bezpieczeństwa i akceptacji uczą się je opisywać, nazywać i próbują określić ich przyczynę. Żadna z emocji nie jest pomijana, bo każda jest ważna i ma wpływ na zachowanie dziecka. Zadaniem dorosłego jest wskazanie dziecku właściwego zachowania w sytuacji, kiedy emocje zaczynają je przerastać.

Trening Umiejętności Społecznych

Podczas zajęć w małych grupach dzieci budują poczucie integralności i dowiadują się, jak dzielić się swoimi doświadczeniami. Poprzez słuchanie historyjek i odgrywanie różnych ról, uczą się stawiać granice, pokonywać lęki, radzić sobie z porażkami i nawiązywać kontakty z rówieśnikami. 

Jak wspomagać dziecko, gdy emocji jest za dużo? 3 pomysły dla rodziców

W przedszkolu sporo się dzieje. Czasem zdarza się, że kiedy rodzic odbiera swoją pociechę, z sali przybiega „wulkan emocji”. Co zrobić, żeby pomóc dziecku w rozładowaniu dnia pełnego wrażeń?

„Wybiegać” emocje

Aktywność fizyczna jest dobra na wszystko – nie tylko dla zdrowia, ale też na poprawę humoru i samopoczucia. Wracając z przedszkola, warto wstąpić z rozemocjonowanym dzieckiem np. na placyk zabaw albo wyjść na rower. Emocje przedszkolaka zostaną rozładowane poprzez ruch.

Przestrzeń do rozmowy

Warto porozmawiać z dzieckiem o tym, co się działo w przedszkolu. Bez zbytniego przepytywania, bo i dzieci, i dorośli tego nie lubią. Wystarczy słuchać i być dla dziecka tu i teraz, może zechce się podzielić radościami i smutkami, które wydarzyły się przez cały dzień. 

Dzięki temu rodzic lepiej zrozumie, co dzieje się z dzieckiem i skąd wynikają jego zachowania, a dziecko, kiedy się wygada, też poczuje się lepiej. 

Książki o emocjach

Wspólne czytanie to moment na bliskość z dzieckiem po całym dniu zalatania. Jeśli wśród książek znajdą się pozycje o uczuciach i radzeniu sobie z emocjami, dziecko poprzez historie dowie się, jak rozpoznawać emocje i pozna sposoby na trudne momenty. 

Słuchanie o przygodach bohaterów książeczek i o tym, że też mają trudności i jak sobie z nimi radzą, czasem może zdziałać dużo więcej, niż tłumaczenie rodzica. Zobacz listę ulubionych książek o miłości z Wesołych Misiów.

Emocje będą towarzyszyły dziecku przez całe życie. Dzieci powinny nauczyć się właściwego ich przeżywania bez tłumienia ich, by jako dorośli umieli sobie radzić w różnych, nie zawsze łatwych sytuacjach.

Pozwalając dzieciom nauczyć się samodzielnie poszukiwać wyjścia z różnych sytuacji, wspieramy je w rozwijaniu dojrzałości emocjonalnej. A to zaprocentuje w dorosłym życiu.

Autorka: Justyna Moczulska-Olszewska

Redakcja: Katarzyna Zubrzycka-Sarna (Pisarenka)

Może zainteresuje Cię również:

Dziecko w spektrum autyzmu w przedszkolu

Wspieranie dziecka w spektrum autyzmu w przedszkolu

Opublikowany 15 kwietnia 2024 w kategorii Porady

Czym jest autyzm? Jakie zachowania mogą niepokoić rodzica? Jak przedszkole wspiera dzieci w spektrum autyzmu? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.

Czytaj dalej »

Dzieci leżą na podłodze trzymając podłączone do ładowarki smartfony. Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem? Wpływ technologii na rozwój przedszkolaka

Opublikowany 27 marca 2024 w kategorii Porady

Jaki wpływ na rozwój przedszkolaka mają multimedia? Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem? Sprawdź plusy i minusy nowych technologii.

Czytaj dalej »