Samodzielność w przedszkolu – dlaczego jest ważna?

Czy maluch, który przychodzi do przedszkola, powinien potrafić założyć kapcie? Kto myje mu ręce, kiedy w domu zawsze robi to mama? I czy ktoś pomoże mu założyć kurtkę, kiedy dzieci będą szły na spacer? Jak wygląda nauka samodzielności w przedszkolu? Dowiesz się z tego artykułu.

Coraz więcej dzieci, które pierwszy raz przekraczają próg przedszkola, nie potrafi wykonać prostych czynności samoobsługowych. 

Czemu tak się dzieje? To efekt czasów, w których żyjemy. Rodzice są zabiegani, zapracowani, w ciągłym niedoczasie. Wyjście do przedszkola to istny wyścig z czasem, bo nie mogą spóźnić się do pracy. Dlatego wyręczają dziecko w najprostszych czynnościach, żeby było szybciej.

To także efekt nadopiekuńczości – niektórzy rodzice nie wyobrażają sobie, że trzylatek może odnieść szklankę do zlewu, nie robiąc sobie przy tym krzywdy. Boją się, że stłucze szklankę, wyleje picie, może się przewrócić. 

A dziecko uczy się, ćwicząc różne czynności i zachowania. Kiedy robi to rzadko, nie poprawia swoich umiejętności.

Dlaczego warto uczyć dzieci samodzielności?

Dziecko, które jest samodzielne:

  • ma większą wiarę we własne możliwości i chętniej podejmuje wyzwania;
  • rozwija swoje umiejętności, a kiedy więcej potrafi, jest bardziej pewne siebie;
  • czuje się pewniej w grupie rówieśniczej, bo umie już robić to, co inni;
  • jest bardziej otwarte;
  • potrafi pokonywać trudności;
  • łatwiej podejmuje decyzje.

Jak zachęcać dziecko do samodzielności?

Najlepszą metodą nauki jest zabawa. To dzięki niej przedszkolak jest w stanie przyswoić sobie najwięcej  wiadomości i zdobyć nowe doświadczenia.

Samodzielność w przedszkolu – jak jej uczymy w Wesołych Misiach?

Zadaniem nauczycieli w naszej placówce jest nauka czynności samoobsługowych, które w przyszłości staną się czymś naturalnym. Dziecko wyrabia nawyki, które pomagają mu w codziennym funkcjonowaniu w przedszkolu. Przychodzi do przedszkola, zmienia kapcie, zdejmuje czapkę i kurtkę. Potem idzie umyć ręce. Dopiero wtedy jest gotowe do zabawy.

Jak tego uczymy? Podstawą jest cierpliwość, wyrozumiałość i ciągłe tłumaczenie. Motywujemy min. słowami „brawo”, „super to zrobiłeś”.    

Ubieranie

Dziecko, które trafia do naszego przedszkola, już w najmłodszej grupie uczy się samodzielnego zakładania i zdejmowania butów oraz samodzielnego ubierania się. 

Starszaki uczą się zapinania guzików i wiązania sznurowadeł. Umiejętności te przekładają się na sprawność ruchową i grafomotorykę, ważną dla późniejszego rysowania i pisania.

Samodzielność w przedszkolu – Toaleta

Dzieci uczą się sygnalizowania swoich potrzeb, samodzielnego korzystania z toalety, posługiwania się papierem toaletowym, mycia rąk. Uczymy też, jak odkręcić i zakręcić kran. Tak nasze przedszkolaki zdobywają umiejętności higieniczne. 

Planowanie

Zanim dzieci pójdą umyć ręce przed obiadem, sprzątają zabawki. To uczy ich planowania: nadchodzi pora obiadu, muszę umyć ręce, ale najpierw posprzątam zabawki.

Sprzątanie

Przedszkolaki porządkują zabawki, uczą się, jak odkładać rzeczy na półkę. Podczas leżakowania pomagają przy rozkładaniu i składaniu pościeli. Tak zdobywają umiejętność sprzątania.

Zachowanie przy stole

Już w najmłodszej grupie dzieci ze wsparciem nauczyciela same komponują  śniadanie. Uczą się prawidłowo posługiwać  łyżką i widelcem. Rozstawiają naczynia i sprzątają je po sobie. 

W starszych grupach samodzielnie nalewają wodę do kubeczków, korzystają z noży (umiejętność samodzielnego jedzenia). Przy okazji rozwijają koncentrację uwagi i koordynację wzrokowo-ruchową.

Najważniejszym warunkiem pozwalającym na rozwój samodzielności u dzieci jest poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego, a także odpowiednia stymulacja ze strony dorosłych rodziców i nauczycieli. O emocjach przedszkolaka przeczytasz więcej w artykule “Emocje dzieci w wieku przedszkolnym”.

Nauka samodzielności wymaga czasu i cierpliwości, dlatego warto ją wprowadzać przy każdej możliwej okazji. Poświęcony czas się zwróci, kiedy dziecko będzie ubierać się samo do przedszkola, a rodzic w tym czasie będzie mógł spakować rzeczy do pracy. 

Samodzielność przedszkolaka to nie tylko wygoda dla rodziców, ale i duma rodzica i dziecka, kiedy pierwszy raz samo zapnie kurtkę albo zacznie jeść łyżką. Warto więc wspierać przedszkolaka w jego samodzielności.

Autorka artykułu: Justyna Moczulska-Olszewska

Redakcja: Kasia Zubrzycka-Sarna (Pisarenka.pl)

Może zainteresuje Cię również:

Dziecko w spektrum autyzmu w przedszkolu

Wspieranie dziecka w spektrum autyzmu w przedszkolu

Opublikowany 15 kwietnia 2024 w kategorii Porady

Czym jest autyzm? Jakie zachowania mogą niepokoić rodzica? Jak przedszkole wspiera dzieci w spektrum autyzmu? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.

Czytaj dalej »

Dzieci leżą na podłodze trzymając podłączone do ładowarki smartfony. Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem? Wpływ technologii na rozwój przedszkolaka

Opublikowany 27 marca 2024 w kategorii Porady

Jaki wpływ na rozwój przedszkolaka mają multimedia? Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem? Sprawdź plusy i minusy nowych technologii.

Czytaj dalej »