Wspieranie dziecka w spektrum autyzmu w przedszkolu

2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W kwietniu dużo mówi się na temat autyzmu i akceptacji społecznej. Dlatego dziś na naszym blogu dzielimy się wiedzą na temat wspierania dziecka w spektrum autyzmu w przedszkolu.

Czym jest autyzm?

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym. Jego przyczyny nie są dostatecznie znane. Uznaje się, że objawy autyzmu są spowodowane nieprawidłowym rozwojem funkcjonowania mózgu we wczesnym dzieciństwie. Mogą mieć na to wpływ m.in. czynniki genetyczne, infekcyjne, nieprawidłowości w przemianach metabolicznych, zaburzenia okresu ciąży i porodu. (Źródło: Fundacja Synapsis). 

Różnice między dziećmi ze spektrum autyzmu są ogromne. Każda osoba z autyzmem jest inna i u każdej autyzm przejawia się różnym zestawem cech i ich nasilenia. Różnice te dotyczą rozwoju poznawczego, komunikacyjnego, sensorycznego, a u niektórych dzieci mogą wystąpić również dodatkowe problemy medyczne.

Jednak wszystkie osoby będące w spektrum autyzmu doświadczają trudności w obszarach: komunikacji społecznej, relacji społecznych, wyobraźni społecznej, zachowania.

Jak wspieramy dzieci w spektrum autyzmu w naszym przedszkolu?

W Wesołych Misiach pracujemy z dziećmi z ASD (ASD to Autism Spectrum Disorder, a po polsku: zaburzenia ze spektrum autyzmu), dlatego wiemy, że wczesna diagnoza pozwala na uzyskanie odpowiedniego wsparcia i terapii, pozwala na podjęcie działań prowadzących do wypracowania sposobów radzenia sobie z trudnościami i większej samodzielności w przyszłości. 

Naszym celem jest wsparcie dzieci z ASD  poprzez dostosowanie terapii do potrzeb konkretnego dziecka. Nasi specjaliści pokazują sposoby na to, jak radzić sobie z  własnymi emocjami, rozbudzać motywację do podejmowania nowych wyzwań, uczą zarządzania czasem i planowania oraz rozwijają mocne strony dziecka i jego zainteresowania. A także pracują nad trudnymi zachowaniami. Wszystkie te elementy powiązane są z rozwojem kompetencji społecznych i komunikacyjnych. 

Jak rozpoznać autyzm?

Co może niepokoić rodzica?

  • Unikanie kontaktu wzrokowego.
  • Stałe preferowanie samotnej zabawy.
  • Opóźnienie rozwoju mowy.
  • Protestowanie na zmiany w codziennej rutynie albo w otoczeniu.
  • Powtarzalne zachowania (trzepotanie dłońmi, wprawienie przedmiotów w ruch wirowy, kręcenie się).
  • Wąskie i intensywne zainteresowania.
  • Nietypowe lub intensywne reakcje na dźwięki, zapachy, faktury, światło lub inne bodźce np. zakrywanie uszu i płacz w reakcji na zwykłe dźwięki, unikanie dotyku, domaganie się jedzenia tylko jednego rodzaju pokarmów, duża niechęć do dotykania niektórych powierzchni – piasku, plasteliny, mokrych chusteczek itd.

(Źródło: polskiautyzm.pl)

Po co robi się diagnozę w kierunku spektrum autyzmu?

Diagnoza jest przede wszystkim określeniem kierunku, w którym pójdą terapeuci, by pomóc prawidłowym rozwoju dziecka. Dzięki diagnozie dowiedzą się, w których obszarach dziecko rozwija się prawidłowo, w których jest powyżej umiejętności rówieśników, a w których trzeba mu pomóc. 

Na zajęciach z psychologiem, pedagogiem specjalnym, logopedą czy terapeutą SI dziecko będzie ćwiczyć poprzez zabawę różne umiejętności i trudniejsze dla niego sytuacje, dzięki czemu w codziennym życiu będzie mu łatwiej sobie z nimi poradzić. Takie zajęcia zapewniamy także naszym przedszkolakom w Wesołych Misiach.

Każdy z nas jest inny

Każde dziecko jest inne, niezależnie od tego, czy rozwija się typowo czy atypowo. Wiemy to, bo jako przedszkole działamy już od 10 lat, w ciągu których poznaliśmy wiele niezwykle ciekawych osobowości. 

Każdej z nich staramy się zapewnić jak najlepsze możliwości do rozwoju dzięki codziennym zabawom i dodatkowym zajęciom ze specjalistami. 

A kwiecień to dla nas tylko przyczynek do tego, by propagować świadomość istnienia spektrum autyzmu i jego akceptację.

Jeśli masz dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i szukasz dla niego przedszkola, to od września mamy miejsce właśnie dla Twojej pociechy. Wystarczy, że do nas zadzwonisz. Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.

Autorka tekstu: Justyna Moczulska-Olszewska

Redakcja tekstu: Katarzyna Zubrzycka-Sarna

Zdjęcie tytułowe: Image by jcomp on Freepik

Może zainteresuje Cię również:

Dzieci leżą na podłodze trzymając podłączone do ładowarki smartfony. Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem? Wpływ technologii na rozwój przedszkolaka

Opublikowany 27 marca 2024 w kategorii Porady

Jaki wpływ na rozwój przedszkolaka mają multimedia? Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem? Sprawdź plusy i minusy nowych technologii.

Czytaj dalej »

Roześmiane dzieci w przedszkolu. Rola przedszkola w życiu dziecka

Rola przedszkola w życiu dziecka

Opublikowany 10 marca 2024 w kategorii Porady

Jaką rolę spełnia przedszkole w życiu dziecka? Czy kilkulatek potrzebuje kontaktu z rówieśnikami, by ze spokojem przekroczyć próg szkoły? Dowiesz się z tego artykułu.

Czytaj dalej »